Studia
PROJEKTOWANIE UBIORU I DYREKCJA KREATYWNA
Koncepcja programu studiów magisterskich Projektowanie ubioru i dyrekcja kreatywna oparta jest na komponencie programu z obszaru sztuki. Studia II stopnia trwają 4 semestry i realizowane są w formie niestacjonarnej w liczbie 1095 godzin (w tym 360 godz. praktyk).
Program studiów został tak skonstruowany, aby zajęcia kształtujące umiejętności praktyczne stanowiły znakomitą większość wszystkich zajęć, tak aby umiejętności praktyczne zdobyte w trakcie studiów stanowiły Waszą konkurencyjną przewagę na rynku pracy. W toku kształcenia uzyskasz 120 punktów ECTS.
POZIOM:
FORMA:
CZAS:
JĘZYK:
KIERUNEK:
EDYCJA:
START:
STUDIA II STOPNIA – MAGISTERSKIE
STUDIA NIESTACJONARNE
2 LATA – 4 SEMESTRY
POLSKI
WZORNICTWO
2024/25
10.2024 r.
STUDIUJ, PRACUJ!
Zamykam oczy, aby lepiej widzieć.
– Paul Gauguin –
Program
Program studiów Projektowanie ubioru i dyrekcja kreatywna jest skoncentrowany na umiejętnościach praktycznych wykorzystywanych aktualnie w branży. Wybierając ścieżkę kształcenia Projektowanie ubioru i dyrekcja artystyczna zdobędziesz wiedzę, umiejętności i kompetencje umożliwiające Ci pracę w charakterze projektanta ubioru, a dodatkowy moduł dotyczący dyrekcji kreatywnej w marce modowej zapewni kompetencje zarządcze niezbędne zarówno w pracy w korporacji, jak i podczas zakładania własnej firmy odzieżowej.
Koncepcja kształcenia w zakresie projektowania ubioru opiera się na trzech blokach tematycznych. W ramach przedmiotu Projektowanie dla różnych sektorów rynku, student zdobywa wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy w korporacji odzieżowej, projektowania dla indywidualnego odbiorcy, a także ma możliwość zaproponować własną koncepcję firmy odzieżowej.
Przedmiot Funkcjonalność i ergonomia produktu koncentruje się na węższych sektorach rynku i funkcjonalnych aspektach ubioru. Ćwiczenia są symulacją pracy w różnych sektorach rynku, odnoszą się do rzeczywistych wymagań konkretnych branż. Ćwiczenia, często realizowane symultanicznie w kilku pracowniach, pokazują wszystkie etapy pracy nad kolekcją.
Istotną rolę odgrywa pogłębienie pracy nad zagadnieniami przedprojektowymi. Studenci uczą się sporządzać raporty ze sklepów, analizować rynek mody, badają ewolucję trendów, rodzajów wykończenia, kolorów i fasonów, rozpiętości cen, wprowadzania nowych tkanin, rozmiarów i metek. Szeroka wiedza na temat rynku mody umożliwia im dostrzeżenie nisz i stworzenie podczas zajęć projektowych koncepcji własnej marki odzieżowej. Jest także niezbędna do pracy w każdej firmie odzieżowej, ułatwia dostosowanie się DNA danej marki.
Przedmiot kreatywne projektowanie produktu umożliwia studentom wykazanie się innowacyjnością, fantazją w kreowaniu formy z położeniem nacisku na wyraz plastyczny ubioru. Pogłębiona wiedza z konstrukcji i modelowania ułatwia eksperymenty o wyraźnie rzeźbiarskim charakterze, tworzenie przestrzennych form, mody unikatowej, poszukiwanie autorskiego stylu projektowego.
Ważną rolę w programie studiów odgrywa praca w grupach, co umożliwia jeszcze lepszą symulację środowiska zawodowego. Część zajęć jest wspólna dla obu ścieżek kształcenia. W ich ramach realizowane są ćwiczenia, które wymagają dobrania się studentów w zespoły złożone z przedstawicieli obu ścieżek. Ten element programu wynika z analizy specyfiki pracy w branży mody, projektant ubioru powinien pracować w grupie, jest to niezbędna kompetencja wpływająca na sukces zawodowy.
Program studiów został zaprojektowany tak, aby sekwencja zajęć miała logiczny i przyczynowo-skutkowy charakter, a na koniec syntezowała się w projekcie dyplomowym. Dobór form zajęć (wykłady, wykłady wprowadzające, przeważające zajęcia praktyczne – ćwiczenia, ćwiczenia projektowe, realizacyjne, laboratoryjne) jest adekwatny do ich charakteru, a proporcje liczby godzin zajęć realizowanych w poszczególnych formach zapewniają osiągnięcie efektów uczenia się dla danego przedmiotu oraz kompleksowo dla całości programu studiów.
Clo 3D
Clo 3D to zaawansowane narzędzie do projektowania odzieży, akcesoriów, obuwia, które umożliwia tworzenie realistycznych wizualizacji, trójwymiarowych prototypów oraz wirtualnych pokazów mody. Program ten pozwala na dokładne odwzorowanie materiałów, tekstur i wzorów, co ułatwia projektowanie ubrań zgodnych z najnowszymi trendami. Dzięki symulacjom w czasie rzeczywistym, studenci mogą szybko wprowadzać zmiany i testować różne koncepcje bez konieczności tworzenia fizycznych prototypów. Program ten rozwija kreatywność i umiejętności techniczne, dając studentom narzędzia do eksperymentowania z różnymi stylami i formami. Integracja z innymi systemami CAD oraz możliwość tworzenia szczegółowej dokumentacji technicznej sprawiają, że Clo 3D jest nieocenionym wsparciem w procesie projektowania, konstrukcji i produkcji ubiorów. Clo 3D jest nowoczesnym narzędziem, przygotowującym studentów do wymagań rynku mody. Dzięki temu programowi, studenci zdobywają nie tylko praktyczne umiejętności, ale także cenne doświadczenie, które zwiększa ich atrakcyjność na rynku pracy. Wybierając studia magisterskie z wykorzystaniem Clo 3D, inwestujesz w swoją przyszłość i rozwój zawodowy w dynamicznie rozwijającej się branży mody.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku i zrównoważonej modzie. Uruchomiliśmy drugą ścieżkę dyplomowania, gdzie studenci specjalności projektowanie ubioru i dyrekcja kreatywna mają możliwość stworzenia kolekcji dyplomowej za pomocą programu Clo 3D. Wykonanie tylko części kolekcji fizycznie znacząco obniża koszty realizacyjne kolekcji. Jest to możliwość wykorzystania swoich umiejętności w tworzeniu cyfrowych prototypów 3D, które są coraz bardziej cenione w branży modowej.
Mentor
DR DOMINIKA ŁUKAWSKA-MILCZARSKA
Prorektor VIAMODA
Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyplom z wyróżnieniem obroniła w Pracowni Projektowania Ubioru. Podczas studiów otrzymała Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest też laureatką licznych konkursów artystycznych (m. in. I miejsce na Warsztatach Mody we Florencji, laureatka dwóch konkursów im. W. Strzemińskiego) i autorką wystaw rysunków. Obecnie zajmuje się projektowaniem grafiki odzieżowej, jej nadruki można zobaczyć w takich firmach jak Troll, Ezuri, Top Secret i Monnari. W 2020 roku uzyskała stopień doktora na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na podstawie rozprawy doktorskiej „Poza schematem. Kolekcja druków odzieżowych dla kobiet w rozmiarze plus-size. Korygowanie kształtu sylwetki za pomocą druków na tkaninie”.
Ścieżki kariery
- Projektant mody
- Projektant – konstruktor odzieży
- Dyrektor artystyczny
- Textile designer – projektant wzorów tekstylnych
- Grafik nadruków odzieżowych
- Ilustrator mody
- Szef wzorniczego przygotowania produkcji w przemyśle mody
- Właściciel autorskiej marki odzieżowej
- Właściciel pracowni projektowej i/lub krawieckiej
- Kostiumograf
Moduły programu
- Projektowanie dla współczesności, design zrównoważony
- Projektowanie dla różnych segmentów rynku
- Projektowanie druku odzieżowego
- Kreatywne projektowanie produktu
- Rola dyrektor artystycznego w marce modowej
- Dokumentacja projektowa
- Zaawansowane techniki konstrukcji i modelowania ubioru
- Pracowania realizacji wzorów
- „TR – transformacyjna rekonstrukcja” w modelowaniu ubioru
Forma studiów
Zajęcia w cyklu weekendowym odbywają się dwa razy w miesiącu, maksymalnie dziesięć spotkań w semestrze. Studia te dedykowane są osobom, które ukończyły studia licencjackie oraz chcą poszerzać specjalistyczną wiedzę w obszarze projektowania ubioru i dyrekcji artystycznej w branży mody.
W trakcie studiów studenci mają także możliwość uczestnictwa w branżowych wykładach gościnnych, mają dostęp do zasobów biblioteki VIAMODA dedykowanej branżom kreatywnym, w tym oczywiście modzie, mogą również korzystać z unikalnych materiałów i skryptów opracowywanych przez wykładowców.
Stypendia
Studenci VIAMODA Szkoły Wyższej w Warszawie mają wiele możliwości skorzystania z pomocy materialnej ze środków pochodzących z budżetu Państwa. Co roku stypendia przyznawane są studentom uzyskującym wyróżniające wyniki w nauce, studentom będącym w trudnej sytuacji materialnej oraz studentom niepełnosprawnym.