2022/2023
PROJEKT ZAWODOWY
Circular Design 4F x VIAMODA Szkoła Wyższa
Circular Design 4F x Viamoda to projekt, który został zrealizowany w ramach strategii 4F Change we współpracy z VIAMODA Szkołą Wyższą w Warszawie i trwał przez cały rok akademicki 2022/2023. W ramach projektu studenci ze specjalności Projektowanie ubioru i zarządzanie technologią otrzymali od zespołu 4F Change ubrania zebrane w programie Wear Fair jako materiał wyjściowy do stworzenia nowych produktów. Powstały trzy zespoły projektowe, które zajmowały się całym spektrum działań kreatywnych opartych na wykorzystaniu znoszonej i uszkodzonej odzieży. Hasłem przewodnim dla wszystkich grup było CHANGE FOR THE FUTURE.
GRUPA I UPCYCLE
Zespół UPCYCLE koncentrował się na formie wybranych ubiorów, tworząc nowe projekty za pomocą technik dekonstrukcji. Ubrania marki 4F zebrane w ramach projektu Wear_Fair stały się punktem wyjściowym do tworzenia nowych, unikalnych i pełnowartościowych produktów. Upcycling pozwala przedłużyć życie odzieży, aby jeszcze zmaksymalizować ten efekt studenci zdecydowali się także projektować ubrania, które można poddać transformacji i zmienić ich wygląd i funkcję. Potencjalny użytkownik zyskuje dzięki temu o wiele więcej możliwości stylizacji poszczególnych asortymentów. Także klasyczna czarno-biało-granatowa gama kolorystyczna kolekcji ułatwia to zadanie sprawiając, że kolekcja mimo odniesień do współczesnych trendów zyskuje ponadczasowy charakter.
Inspiracja: Kolekcja jest inspirowana używanymi ubraniami, które zostały przekazane w ramach projektu. Ideą było oddanie początkowego stylu ubrań, dostosowując je jednocześnie do teraźniejszych trendów. Wybrane ubrania marki 4F były przeznaczone do uprawiania sportu, celem projektantów z grupy Upcycle było stworzenie kolekcji w stylu sportowym, która ma bardziej miejski charakter i może być noszona na co dzień – poszczególne ubrania można założyć zarówno na wyjście z przyjaciółmi do kawiarni, jak i na imprezę.
Materiał: 90% kolekcji została wykonana z używanych kurtek i spodni narciarskich 4F.
Biało-granatowa kurtka narciarska: powstała z niej krótka kurtka z kapturem zamieniająca się w spódnicę oraz top wiązany na szyi za pomocą długiego sznurka.
Biała kurtka narciarska: powstała z niej krótka biała kurtka z czarnymi rękawami pochodzącymi z czarnej kurtki, a także spódnica zamieniająca się w torebkę.
Czarna kurtka narciarska: została z niej zrobiona krótka kurtka oraz spódnica zamieniająca się w plecak; rękawy zostały użyte do białej kurtki.
Leginsy: z leginsów powstały spodenki rowerowe oraz rękawiczki.
Czarna kurtka puchowa: została użyta do zrobienia krótkich spodenek oraz doczepianych nogawek, które mogą się zamienić w długie doczepiane rękawy.
Opis kolekcji: Kolekcja Upcycle powstała w całości z ubrań 4F pochodzących z drugiego obiegu, zebranych w ramach programu Wear_Fair. Nowe ubrania zostały zaprojektowane w duchu aktualnych trendów, są oryginalne i unikatowe, co wyróżnia je na tle dostępnych na rynku masowych produktów. Wszystkie mają więcej niż jedną funkcję użytkowania i zdolność do transformacji, a do ich zrobienia wykorzystano najbardziej ekologiczne materiały, jakie są, czyli te, które już istnieją. Z niewykorzystanych resztek uszyto dodatkowo torebkę na ramię, zmniejszając w ten sposób ilość odpadów. Kolekcja łączy styl sportowy i współczesne trendy. Dzięki rezygnacji z niektórych ograniczeń funkcjonalnych do kolekcji można było wprowadzić modne asortymenty, takie jak spódnice mini i spódnicę maxi (uznaną przez brytyjski Vogue za asortyment roku 2023), a także bardzo krótkie kurtki i kamizelkę. Ważną rolę w kolekcji odgrywa podkreślenie atutów kobiecej sylwetki, poszczególne asortymenty eksponują talię, nogi i dekolt.
Grupa docelowa: Kolekcja skierowana jest do młodych osób, w przedziale wiekowym 18-35, lubiących modę i rozumiejących wpływ krótkiego życia produktów na środowisko.
Projektanci:
Ilona Tsvietkova
Julia Moruha
Diana Nesterenko
Hanna Poliak
Katya Andrushenkava
Arseni Tsar
GRUPA II RECYCLE
Zespół RECYCLE zajmował się pracą z materiałem i działaniami powierzchniowymi. Odzież z drugiego obiegu marki 4F została pocięta i wykorzystana do stworzenia nowych materiałów za pomocą tkania i dziania. Powstały także patchworki, faktury i aplikacje, które stały się punktem wyjścia do zaprojektowania ubiorów.
Inspiracja: Kolekcja została zainspirowana największą na świecie Wielką Rafą Koralową, która znajduje się na Liście Światowego Dziedzictwa UNESCO. Obejmuje ona ponad 3000 pojedynczych raf o różnych formach – jedne przypominają kształtem nerki i mają laguny inne – wstęgi, a jeszcze inne to płaskie platformy bez lagun. W jej wodach żyje około 600 gatunków koralowców, jest ona także domem dla ponad 5 tysięcy innych organizmów morskich. Jest ona zagrożona wyginięciem z powodu globalnego ocieplenia, rosnącego poziomu mórz oraz zanieczyszczania wody, do których przyczynia się także w dużej mierze branża odzieżowa. Wielka Rafa Koralowa symbolizuje więc to, co możemy bezpowrotnie utracić, jeśli nie postaramy się, żeby branża odzieżowa była bardziej zrównoważona.
Materiał: Materiały, które powstały z wykorzystaniem ubrań z drugiego obiegu cechuje duża oryginalność, a odzież z nich uszyta jest niepowtarzalna. Kolekcja powstała z czterech puchowych kurtek i dwóch outdoorowych. Uzupełniające elementy stylizacji, takie jak body, top i szara spódnica zostały wykonane z T-shirtu, dzianinowej bluzy i legginsów.
Opis kolekcji: Kolekcja Recycle powstała z uszkodzonych ubrań, które zostały wykorzystane do uszycia nowej, oryginalnej odzieży. Bogactwo kształtów różnych gatunków koralowców stało się inspiracją do zaprojektowania autorskich faktur, które stanowią główny element budujący kolekcję. Także gama kolorystyczna jest oparta na zestawieniu kolorów zaczerpniętych z rafy. Turkus wody morskiej i róż zdrowego koralowca łącz się w kolekcji z bielą, szarością i czernią symbolizującą choroby rafy – koralowiec chory traci kolor i staje się stopniowo cały biały, lub pojawiają się na nim czarne plamy. Dominującą rolę w kolekcji odgrywają okrycia wierzchnie – dwie kamizelki i jedna kurtka. Kolekcje uzupełniają dwie spódnice – jedna wykonana z bluzy, a druga z kurtek, patchworkowe body i wiązany top.
Grupa docelowa: Zespół Recycle starał się trafić w gust klienta o niestandardowych wymaganiach. Kolekcja skierowana jest do młodych ludzi, podążających za modą i trendami, lubiących odważne i awangardowe stylizacje, jednocześnie ceniących zrównoważone podejście do mody.
Projektanci
Małgorzata Dłużewska
Wiktoria Frankowska
Aleksandra Grabska
Eliza Kobza
Weronika Kulesza
Weronika Rybak
GRUPA III REPAIR
Zespół REPAIR stanął przed niełatwym zadaniem, polegającym na wymyśleniu kreatywnych sposobów naprawy ubrań. Projektanci starali się przekuć ślady użytkowania ubrań, takie jak przetarcia, przebarwienia i rozprucia w ich atut, jednocześnie umożliwiając klientom jak najdłuższe użytkowanie.
Inspiracja: Kolekcja została zainspirowana jednym z czterech żywiołów – ziemią – jako odniesieniem do ekologicznego podejścia w modzie. Kolekcja odwołuje się nie tylko do gamy kolorystycznej ziemi, ale także do występujących w naturze motywów, takich jak np. odbite liście na części ubrań. Wszystkie sylwetki tworzą spójną całość nawiązującą do żywiołu ziemi, dzięki odpowiedniemu doborowi materiałów i ciekawemu sposobowi naprawy uszkodzonych elementów.
Opis kolekcji: Określenie „Matka Ziemia” jest często używane w celu promowania zrównoważonego rozwoju. Oznacza to przede wszystkim, że Ziemia jest źródłem wszystkich żywych stworzeń oraz roślin, dlatego jesteśmy zobowiązani ją pielęgnować i o nią dbać. Przykładem wpływu branży modowej na planetę jest produkcja niektórych włókien i wykorzystywanych w tym procesie chemikaliów, w szczególności intensywne stosowanie chemikaliów w uprawach bawełny, które powodują liczne choroby i degradację gleby. W kolekcji Repair, łącząc różne techniki napraw (zarówno te widoczne, jak i niewidoczne), oraz inspirując się właśnie Matką Ziemią i jej naturalnym pięknem, twórcy chcieli pokazać jak w prosty, ale kreatywny sposób można odratować zużyte ubrania, które teoretycznie nie nadawały się już do noszenia.
Kolekcja zawiera 3 sylwetki – dwie damskie i jedną męską. W każdej z sylwetek zastosowano przynajmniej jedną z wielu technik naprawiania np. odbarwianie bądź cerowanie. Każda z nich chowała jakąś skazę, którą dzięki kreatywnym rozwiązaniom przekuliśmy w zaletę. Cały projekt utrzymany jest kolorystyce ziemi – to głównie odcienie brązu, beżu i zieleni.
Grupa docelowa: Mężczyźni i kobiety w wieku 18-35 lat. Osoby prowadzące aktywny tryb życia, uprawiające sport, interesujące się modą, zwłaszcza modą bardziej zrównoważoną, podejmujące świadome decyzje konsumenckie.
Projektanci:
Nikola Grymuza,
Ewa Czyżewska,
Natalia Cicha,
Anna Kovalevskaia,
Zofia Wiśniewska
2022/2023
KOŁO NAUKOWE
HISTORIA MODY
Bill Cunningham,Andrew Bolton, Miguel Adrover, Diana Vreeland… moda XX i XXI wieku pełna jest fascynujących osobowości, przełomowych projektów i inspirujących zdarzeń, które wciąż czekają by je odkryć. Zadaniem Koła historii mody jest je przywoływać i opowiedzieć na nowo. W roku akademickim 2022/2023 robimy to przez pryzmat najciekawszych filmów dokumentalnych i fabularnych z modą w tle.
Koło prowadzi mgr Gabriela Czerkiewicz
2021/2022
PROJEKT ZAWODOWY
BIKEFASHION
BIKEFASHION to propozycja ubiorów wielofunkcyjnych, w modnym stylu Athleisure, które sprowadzą się zarówno na rowerze czy skuterze, jak również na spotkaniu z przyjaciółmi.
Projekt prowadzi inż. Anna Stępień-Fazlajew
Kolekcję BIKEFASHION zaprojektowały:
Ewa Czyżewska
Yuliya Moruga
Hanna Poliak
Ilona Tsvietkova
Zofia Wiśniewska
SESJA FOTOGRAFICZNA:
Foto: Magdalena Trąbińska
Modelka: Zuzanna Makowska
Make’up & stylizacja: Paula Biesiada
Video backstage: Jakub Dudek
STUDENCI VIAMODA SZKOŁY WYŻSZEJ W WARSZAWIE
2000/2021
KOŁO NAUKOWE
HISTORIA MODY
Bill Cunningham,Andrew Bolton, Miguel Adrover, Diana Vreeland… moda XX i XXI wieku pełna jest fascynujących osobowości, przełomowych projektów i inspirujących zdarzeń, które wciąż czekają by je odkryć. Zadaniem Koła historii mody jest je przywoływać i opowiedzieć na nowo.
Koło prowadzi mgr Gabriela Czerkiewicz